Tuesday, February 9, 2010

aku tak suka??

Aku tak suka dia tengking2 aku

Aku tak suka dia lagak kat aku.

Aku tak suka dia pandang aku macam tu

Aku tak suka dia rendah2 kan aku

Aku tak suka dia wat aku rasa down

Aku tak suka dia wat muka senget kat aku

Banyak sangat benda yang kita tak suka orang buat kat kita kan.

Tapi pernah tak kita terfikir??..terfikir?adakah semua orang suka dengan apa yang kita buat??

Dan adakah semua orang tak suka apa yang kita buat?

Citarasa orang, kesensitifan orang itu lain2.

Selagi dia bergelar orang, maka bervariasi lah orang2 itu

Tapi sebagai manusia biasa kita sentiasa berusaha buat orang suka kat kita.

Walau dengan apa cara sekali pun.

Sampai ada yang sanggup memalukan diri sendiri, semata2 nak bagi orang suka kat dia.

Contoh.celebrities..ada artis yang kita suka n ada artis yang kita tak suka.

Tapi bila difikir2 kan la..knapa nak tak suka dengan artis yang tak pernah pun kita jumpa face-to-face n tak pernah pun cakap kat depan muka dia.

Pelik kan??manusia memang pelik.

Kita dok cakap macam2 pasal artis tu.ada orang cakap artis ni buat ni la…buat tu..sok sek sok sek..

Tapi dia tak pernah pun kutuk kita macam2.nak kenal kita pun xpernah.

Artis tu pulak buat macam2 semata2 nak perhatian.knapa nak perhatian??nak bagi orang sukaa……

Tengok??manusia sememangnya pak sanggup.

Sanggup buat apa sahaja hanya untuk bagi orang suka.

Itu pasal artis.pasal kita yang bukan artis ni??

Amek contoh yang paling senang.

Perempuan..pompuan ni dia memang suka kena puji.pantang puji skit mula upgrade skit.

Tapi bila kena kutuk.kutuk skit, pun upgrade gak..tapi ada sesetengah yang downgrade.

Pompuan ni sanggup buat apa sahaja semata2 nak bagi orang suka kat dia.tak kira la orang tu laki ke pompuan.

Sanggup pakai baju ketat2, seluar ketat2, tudung sekarang pon ada yang ketat.semata2 nak semua mata memandang…(b’ckp mcm aku bgs sgt kn) tapi itu realiti yang telah lama difantasikan oleh penyerang2 pemikiran.

Nampak tak kebodohan manusia yang menjadi pak sanggup?

Padahal kita ini telah Allah jadikan tinggi martabat..dan yg merendahkan nya adalah kita..diri sendiri.

Sebenarnya aku nak cakap pasal bnda lain..takpe.melencong skit.

Okay, ada pepatah mengatakan “we choose how we see people”.

Walau mcmmana pun orang tu.dia suka cakap jerit2, dia suka marah2, dia suka kutuk2 orang, dia suka korek idung depan orang, dia suka ni..suka tu..itu dia punya suka la!he he he.

Kita nak hidup aman kat dunia ni. Cuba pandang, amek apa yang kita suka pada dia.

Tak payah sibuk2 nak fokus dengan apa yang kita tak suka kat dia.kan aman.peace!!:)

If we believe that someone is ruining our life, that belief will make it true for us.

Mungkin nampak macam dia sedang menuju ke arah kebahagiaan kita. Tapi sebenarnya kita yang tengah on the way bcoz…we choose how we see people!

Dia seorang yang berlagak! It’s ok to think like that. But at the point you choose to change….

- Focus on his good points

- Stop judging him..even emphatise a little

Then…the problem will evaporate:)

Bagaimana??there are a thousand possibilities..

a) Dia mungkin akan respon dgn perubahan sikap ko

b) Dia mungkin akan belajar merendahkan diri

c) Dia mungkin akan tidak tunjuk berlagak depan ko lagi(tapi tunjuk kat orang lain plak)

d) Ataupun…ko akan mula menyukai dia..(boleh ke jadik kwn dgn org yg kita xsuka??)sangat boleh….

Bila kita berubah, keadaan akan berubah.it is law! Kita tak payah nak cari sebab kenapa.

Tapi..perubahan, transformasi itu mestilah genuine!asli!

Ko cakap “aku akan cuba berbaik bersabar dengan si fulan..walaupun aku tau dia memang mengades2!

Tapi itu bukan major transformation.

Brapa lama ianya mengambil masa untuk melihat perubahan dia?? As long as it takes you to change.

Why not tinggal kan dia je??boleh..tapi tgk.ko akan balik2 jumpa orang macam tu..it is a law in this universe.

So, in a nutshell..we are each a cause. Our thoughts attract n create circumstances. As we change, we attract different circumstances.

Erm….renung2 kan..dan selamat beramal…:P

No comments: