Sunday, January 23, 2011

Simbiosis diantara kita.

Nak cerita suatu kisah...yang diceritakan oleh lecturer psychology aku..

Di jepun..
Ada 1 bangunan yang memang menjadi tempat pilihan untuk orang membunuh diri dengan terjun bangunan tersebut.
Dan disebelah bangunan tersebut.. terdapat satu kedai makan yang pemilik nya adalah seorang bekas polis..
Tujuan dia buka kedai kat sebelah bangunan tersebut adalah untuk menarik orang yang berniat untuk membunuh diri. Bila ada yang kelihatan seperti hendak membunuh diri, pemilik kedai makan tersebut akan menarik orang tersebut dengan membelanja dia makan dan mengajak dia berbual.

Apabila ditanya kepada dia, "apakah perasaan anda apabila berada di atas ketika sebelum terjun bangunan?"

Kerap kali jawapan yang diterima adalah....
"Takde ke orang yang nak tolong halang aku...?"



So...uh. Got the point??
Jangan sangka.... orang yang berniat untuk berbuat sesuatu yang jahat itu masih cekal dengan keputusannya.
Jangan sangka.... orang yang berubah sikap secara tiba-tiba itu tidak memerlukan teguran dari seorang yang prihatin.
Jangan sangka.... orang jahat dan samseng sekalipun tidak memerlukan kasih sayang.

erm... point aku sebenarnya...
Tolong ingatkan aku, tolong teguri aku jika aku mula berubah dan semakin lalai dengan keindahan dunia.. Y_Y

I need u. really need you.

No comments: